Filmrecensioner av Hunger och Che – Argentinaren

Recensioner av filmerna Hunger och Che – Argentinaren av Maryam.

Hunger

Hunger är en film som är baserad på en verklig händelse i Nordirland i början av 80 talet. I Maze- fängelset kämpar IRA (Irish Republican Army)-män för att få status som politiska fångar. Den brittiska premiärministern, Margaret Thatcher (vars röst hörs vid två tillfällen i filmen), kallar dem för terrorister och kriminella och vill inte erkänna de som politiska fångar.

Under flera års tid vägrar de att bära fångkläder och tvätta sig samt smort in väggarna i sina celler med exkrementer. Fångarna menar att eftersom ingen lyssnar till deras ord så är detta den enda formen av protest de har. Margaret Thatcher menar att deras sätt att protestera är ociviliserat och alltså inte kan vara politik. Hennes svar på deras protest är en mängd svartklädda kravallpoliser med hjälm som i en mycket obehaglig scen misshandlar och kroppsundersöker fångarna.

När deras sätt att protestera visar sig verkningslöst bestämmer sig fången Bobby Sands (Fassbender) för att sätta igång en hungerstrejk. Vilket som slutar med många IRA-mäns, bland annat Bobby Sands, död.

Steve McQueens film påmminer om installationer och ritualer i ett fascistiskt system och lyckas att få åskådaren att tänka kring bruket av begreppet ”terrorist” idag.

Che – argentinaren

Steven Soderberghs fyra timmar långa film består av två fristående delar, varav den första, ”Che – argentinaren”, följer den legendariska revolutionären, Ernesto ”Che” Guevaras (Benicio del Toro) väg från läkare till befälhavare i det gerillakrig på Kuba som 1959 ledde till störtandet av diktatorn Batista. Filmen berättar hur det där skäggiga ansiktet på många t-shirts ”Che” mobiliserar en armé tillsammans med Fidel Castro för att störta den kubanske diktatorn Fulgencio Batista och bedriver revolution i Latinamerika och agiterar mot USA-imperialismen. Den andra delen ”Che – gerillaledaren” främst handlar om Ches tid i Bolivia.

Maryam

Annonser
Det här inlägget postades i Kultur. Bokmärk permalänken.