Krönika: Flykten från kommersialismen

Kapitalismen är det system som på det mest effektiva sättet tillfredställer mänsklighetens behov. Ni vet, det där får vi ju lära oss i skolan: behov och efterfrågan. Enligt den logiken finns det alltså stora behov av nya metoder för att vaxa bort oönskad kroppsbehåring, medan behoven av till exempel livsmedel i svältande länder inte får anses vara tillräckligt stort.

Nåja, att kapitalismen skulle vara ett logiskt och välfungerande ekonomiskt system är väl en ganska misskrediterad åsikt nuförtiden. De nyliberaler som såg framför sig en skön, ny värld och en krisfri kapitalism vid Sovjetunionens fall är dagens verkliga utopister.

Men åter till ämnet: vad gör kapitalisterna för att skapa behov för de skitprodukter de måste sälja för att upprätthålla sin kaotiska ekonomi? Svaret är uppenbart: Reklam.

Det är som Sven Lindqvist skrev: ”Reklamen är mördande farlig, ett hot mot ett naturligt liv. Den lurar oss att köpa saker vi inte vill ha, lockar våra barn att driva utpressning hemma och tvingar oss att byta ut saker vi trivs med.” Reklam är också en mycket naturlig produkt av ett samhälle som producerar efter profit snarare än behov. Därav får vi också yrken där en del av arbetarklassen kan komma upp sig lite, där folk kan få utnyttja lite av sin konstnärliga energi: copywriter, art director — reklamare, kort sagt. Det är kapitalismens löfte till en ung generation som ser konstnärligt skapande som en utväg: Skapa gärna! Men låt din målning sälja vår nya mobiltelefon! Låt dina dikter (med vissa modifikationer) bli epos till det nya chipssorten! Låt din humoristiska talang hjälpa oss att kränga SMS-lån till människor som pressas av en redan svår ekonomisk situation! Vissa tar den vägen, och blir således kapitalets hjälpredor i den eviga jakten på att prångla ut mer skit på marknaden.

Och vi andra? Jag får känslan av att de flesta av oss försöker undvika reklamen så gott det går. Och kapitalismens egna instrument hjälper faktiskt till. I Kommunistiska manifestet skriver Marx och Engels om hur ”den sammanslutning, som medeltidens dåliga vägar behövde århundraden för att genomföra, den skapar det moderna proletariatet på få år med järnvägarnas hjälp”. Tekniken, som ska vara kapitalismen till hjälp, blir alltså också det som hjälper oss att organisera mot systemet. Samma sak är det idag: med teknikens hjälp undviker allt fler dess värsta övergrepp på våra privatliv.

I många hem finns nu digitalboxar, och fler och fler får också tillgång till hårddiskspelare, som kan ställas in för att automatiskt hoppa över eller ta bort reklam. Till webbläsaren Firefox finns det mycket populära tillägget Adblock Plus, som rensar Internet från all reklam. Och istället för att lyssna till radiokanalernas skrällande reklambudskap och likriktade låtval väljer många att söka upp och dela med sig av den musik de själva gillar via Internet.

Företagens försök att pressa på oss reklam, och motståndet med kapitalismens egen teknik är en slags katt-och-råtta-lek som är intressant att följa. Så fort de kommer på nya störningsmoment lyfter någon annan fram ett sätt att komma runt dem. Det senaste inom tevereklam verkar vara så kallad ”programming”. Eftersom det är så uppenbart att folk inte gillar reklam i teve arbetar flera tevebolag nu direkt med företag för att sponsra själva programmen. I en artikel i DN ges flera exempel: När och fjärrans resespecial från Spanien var sponsrad av en spansk turistmyndighet, och Femmans Room service ska i själva verket få folk att köpa målarfärg, och bekostas av sådana företag. Fler exempel: Pokermiljonären (TV4, Unibet), Sick-Sack (TV4, Husqvarna), Charterhjältar (Kanal 5, Ving-resor), Färjan (Kanal 5, Viking Line). Journalistisk integritet? Nej, det handlar bara om att sälja.

Men flykten från kommersialismen fortsätter. I sann kommunistisk anda.

Annonser
Det här inlägget postades i Krönika, Kultur, Propagandakriget. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Krönika: Flykten från kommersialismen

  1. Ping: En annan femma #3: Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Schermans tårar « Arbetarmakt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s