En bok om våldtäkt och sexistiska attityder

I boken ”Flickan och skulden” har författaren Katarina Wennstam intervjuat tjejer och killar från olika högstadioskolor och gymnasieskolor runt om i Stockholm för att få reda på vad det är som avgör för att en tjej ska bli våldtagen.

Det ska påpekas att det är både tjejer och killar som sagt följande (inom parentes är mina egna kommentarer): ”Hur hon beter sig” (alltså, är du högljudd och bjuder ofta på dig själv så får du skylla dig själv?), ”stilen” ( Har du en kort kjol på dig? Det är inte ens att tänka på att ens får visa dig utanför dörren!), ”någon som ligger med många” (vad säger att man vill ligga med alla bara för att man legat med många?), ”utmanande kläder” (korta kjolar, urringade blusar eller skjortor är som att tigga och be efter en våldtäkt, tycker dessa ungdomar), ”om man har dålig attityd, typ” (om du har attityd, vågar säga det du känner för att säga så är du inte mycket värd på gatan), ”att tjejen tror att hon är snygg och sådär” (det är tydligen fel att ha ett bra självförtroende i vårt samhälle, för har du det så får du tåla skiten som kommer med). Alltså, summan av kardemumman: Det anses att det är hur du är, vad du klär dig i och vad du har för attityd som avgör om du ska bli våldtagen eller inte.

Om jag ska inflika vad jag själv tycker så är det väldigt självklart för mig att det första jag inte tänker på när jag gör mig redo för en ute kväll är: ”Hm… undrar om jag blir våldtagen om jag har just den här tröjan på mig i kväll”. Det tycker jag inte att man ska behöva.

KW skriver också mycket om hur det fungerar i våldtäktsfall på en rättslig nivå. En kvinna, eller en flicka, måste vara helt trovärdig i rätten för att vinna ett våldtäktsmål. Det ska vara en så kallad ordentlig berättelse om hela händelseförloppet. Du ska ha kommit ihåg allting in i minsta detalj. Kanske är det därför så få kvinnor gör en anmälan? 1 våldtäkts anmälning av 10 går till rätten. Kvinnor som berättat om själva processen (från att ha anmält till att ha suttit i rätten) förklarar att det känns som ännu en våldtäkt. Alkohol och hur tjejerna har klätt sig har nämligen sin bittra del i domarna. Utdrag från några domar som Wennstam har läst igenom lyder som följande: ”Det får anses utrett att Lena under förmiddagen och kvällen den aktuella dagen konsumerat avsevärda mängder stark öl”. ”Målsäganden hade med sig en egen flaska med sprit som hon blandade till grogg tillsammans med läsk och drack”. ”Hon hade en kort svart klänning, orange genomskinlig topp, skor samt behå och trosor på sig”. ”De ringde på dörren vid 22-tiden på kvällen och blev insläppt av målsäganden. Hon var ensam hemma.”

Jag skulle gärna vilja tro på det de säger, att det är så enkelt. Men jag själv anser inte att det är nog med skäl för att våldta en kvinna. Hon ska aldrig behöva utsättas för det, vare sig hon går naken på stan eller väljer att vara full en kväll på stan. Vad är det då egentligen som är skälet? Vad är det som gör att killarna gör detta? Många killar som blivit intervjuade i Wennstams bok ser sig inte ens som riktiga våldtäkts män. När flickan mumlat nej, eller varit så full så att hon varit medvetslös så har det varit ok för killarna att göra detta. Det är som att ordet Nej har blivit en förvrängning på Kanske.

Våldtäkt i sig är ett hemskt brott att begå. Men hur ska man bekämpa dessa brottslingar? Många föreslår kastrering på männen som begått brottet. Kemisk kastrering har varit på kartan som förslag. En kemisk kastrering innebär att man kastrerar på kemisk väg. Det tar bort den lustkänslan som mannen har och erektionen blir inte densamma.

Men är det verkligen lösningen på problemet? Är det inte bara killarna som måste ta sig i kragen nu? Om jag vore av manligt kön hade jag blivit upprörd. Eller låt mig rätta den meningen: Om jag var en man, som var oskyldig och läste alla dessa rubriker dag efter dag, så skulle jag bli arg på de män som begår brotten! Jag skulle demonstrera och verkligen visa på allvar att det inte är tjejerna som måste ändra på sig, utan mentaliteten hos de män som begår brottet. Tjejerna har lika stor rätt och värdighet att leva i den här världen som alla andra levande varelser. Mitt avgörande argument är att folket borde ta och agera nu. Lite blir till mycket, mycket blir till enormt. Med folkets stöd och kraft bakom orden så kan vi få ord att ändra dagens syn på våldtäkt. Att ha rätt till sin egen kropp är ingenting man får, det är något man har och tar.

Men då måste denna kamp också sammanföras med kampen mot det kapitalistiska samhället – som upprätthåller och tjänar på kvinnoförtrycket. Under klassamhället kommer kvinnor aldrig att nå en verkligt genomgripande frigörelse. Att ta strid mot orsakerna till kvinnoförtrycket, mot sexistiska värderingar och handlingar, liksom mot det samhälle som när dessa värderingar och handlingar, är också betydligt mer effektivt än metoder som kastrering och liknande bestraffningsmetoder.

Anna

Det här inlägget postades i Kvinnokamp. Bokmärk permalänken.

Kommentera

