Busskonflikten: Strejken gav resultat

I tisdags avbröts strejken då Kommunal tecknade ett nytt kollektivavtal med arbetsköparna inom Bussarbets”givarna” (BuA).

Tack vare strejken uppnåddes förbättringar av arbetsvillkoren på alla områden som prioriterades, inte minst en längre dygnsvila; något som ur säkerhetssynpunkt är viktigt för alla oss som använder kollektivtrafiken och som BuA alltså aldrig skulle drivit igenom om de berörda arbetarna inte använt strejkvapnet. Det nya avtalet omfattar kring 14 000 av Kommunals medlemmar som arbetar på privata bussföretag, alltså inte endast förare utan även till exempel verkstadsarbetare.

Det nya avtalet i korthet (för detaljer se Kommunals hemsida):

– 11 timmars dygnsvila för linjer kortare än 50 km.

– 13 timmars ramtid för linjer kortare än 50 km.

– Behovsanställning konverteras som allmän visstidsanställning vilket ger ökad anställningstrygghet.

– Lönehöjningar för bland annat förare och verkstadsarbetare

Ändå är avtalet bara likvärdigt med lagen om anställningsskydd på fler punkter, som dygnsvilan och visstidsanställningsskyddet, så konkurrerar bolagen nu på lika villkor. Avtalet om en sänkt ramtid innefattar endast de som kör sträckor kortare än 50km, de som kör längre sträckor har redan det i sina avtal genom EU-direktiv.Avtalet är därtill inte helt konkurrensneutralt. Bussförarna i de privata bolagen får 200 kr mindre i månadslön än de kommunalt anställda förarna. Vid upphandlingar om vilka som får köra bussarna är därför de privata bolagen ett billigare alternativ.

Att bussförarna behöver gå ut i strejk för att få igenom avtal som är likvärdiga med det lagen ska garantera arbetaren är skrämmande. Lagen om anställningsskydd är de sämsta anställningsvillkor en arbetare kan ha. Därför måste nu avtalen ytterliggare förbättras när de lokala avtalen skrivs i höst, för nu kommer bussförarnas förtroendevalda att sitta i lokala förhandlingar och där kan förhoppningsvis de lokala förhandlarna få ytterligare förbättringar till stånd.

Avtalet kan mycket väl innebära att vi i framtiden får fler strejker från bussförarna då de behöver få avtal som är jämförbara med liknande yrkens villkor.

Hur ska våra kommunala färdmedel fungera om bussförarna flyr yrket och nya förare inte lockas till branschen för att avtalen är för dåliga? Bussförarna måste ha bra avtal, ingångslönen behöver ligga lite över andra yrken utan krav på utbildning eftersom de som börjar köra bussarna är äldre än i andra yrken på grund av ålderskrav för att få ta bussförarkort.

Vi säger bra jobbat till medlemmarna inom Kommunal och även Transport och Storstockholms transportarbetarsyndikat av SAC (som sympativarslade).

Annonser
Det här inlägget postades i Arbetarkamp. Bokmärk permalänken.