Seger åt bussförarnas strejk!

Som synes på bilden står Stockhoms bussar kvar på parkeringen när busschaufförerna nu strejkar. Strejken har lamslagit stora delar av stadens kommunikationer och den visar vilken enorm makt arbetarklassen har när vi väl bestämmer oss för att ta våra öden i egna händer.

Bussförarna strejkar i nuläget för löner som följer LO:s riktlinjer, och för en elva timmars dygnsvila – som är reglerad i lagen men bortförhandlad i bussförarnas nuvarande avtal, så att den nu bara uppgår till 9 timmar upp till 3 tillfällen per vecka. De kräver också att ramtiden ska sänkas till 13 timmar. Ramtid innebär att det under arbetspasset finns ledig tid inlagd på ett sådant sätt att den är svår för förarna att få ut något vettigt av.

De kommunala bussbolagen har redan skrivit på avtalet och det är nu av yttersta vikt att även de privata bolagen skriver på ett avtal med samma villkor så att konkurrensneutraliteten kvarstår. I annat fall vinner de privata bussbolagen fördel vid upphandling med kommun och landsting (då man genom denna låter privata företag sköta offentlig service) eftersom deras kostnader blir lägre då förarna får ut mindre lön än de som kör för de kommunala bolagen. Detta kan leda till lönedumpning då bussförarna byter företag efter att ny upphandling gjorts och ett annat (privat) bolag står för driften.

Tidigare avtalsförhandlingar har skett gemensamt med både kommunala och privata bolag. Så skedde inte denna gång eftersom arbetsgivarna inte var beredda att delta i förhandlingar med varandra vid samma bord.

Kommunal får inte vika sig för arbetsgivarna på någon punkt i detta avtal, det kommer leda till försämring för samtliga förare oavsett om de jobbar för de kommunala eller privata bolagen.

Vi i REVOLUTION
stödjer bussförarnas strejk ovillkorligt ända tills arbetsgivarna ger med sig för alla krav, trots att det innebär svårigheter för de sämst ställda i förorterna som är beroende av buss för att ta sig till skola och arbete. Även en långvarig strejk är berättigad för att bussbolagen inte ska kunna konkurrera med förarnas löner vid upphandling för att få köra bussarna i berörda områden.

Att bussförarna
får igenom sina krav är i slutändan en viktig säkerhetsfråga som handlar om liv och död. En trött förare är nästan lika trafikfarlig som en rattonykter. Dygnsvilan är ett måste för bussförarna – som varje dag ansvarar för tusentals liv under kaotiska trafiksituationer både inne i Stockholms täta trafikdjungel och på smala snåriga vägar med dålig sikt och litet utrymme vid mötande trafik.

En seger
för bussförarna är också viktig för att försvara den fackliga organisationen och för att värna dess kampduglighet. Alla klassmedvetna arbetare ser nu på bussförarnas kamp. Därför skulle en seger tillkomma hela arbetarrörelsen i form av den inspiration som den skulle innebära för andra utsatta grupper.

Nu måste Kommunal stå för sitt ord och inte ge med sig för arbetsgivarna, som nu ser en chans att vinna upphandlingar med förarnas löner som ess i rockärmen. Alla krav måste uppfyllas för att strejken ska kunna avblåsas. Här kan inte busschaufförer sätta all sin tillit till den fackliga ledningen. Denna har vid tidigare konflikter visat sig spela en förrädisk roll – minns bara hur skamligt Ylva Thörn sålde ut kommunalarbetarkvinnorna under strejken 2003.

Därför
uppmanar vi busschaffisarna inte bara att fortsätta kämpa, utan även att ta striden i sina egna händer, genom organisering på varje arbetsplats. Demokratiska strejkkommittéer borde organiseras, och makten över strejkens utveckling läggas i händerna på de fackliga gräsrötterna!

Annonser
Det här inlägget postades i Arbetarkamp. Bokmärk permalänken.