Tack Peter Birro, för den underbara ”Upp till kamp!”

Nedanstående recenssion av dramaserien ”Upp till kamp!”, som visades i SVT under September, finns också publicerad på Kristoffer Ejnermarks blogg

Jag sitter här med gåshud och tårar i ögonen. Jag är skärrad, skakad och fylld. Har precis sett Peter Birros och Mikael Marcimains krönika ”Upp till kamp” på SVT:s hemsida. En miniserie i fyra delar á en och en halv timme långa om ungdomar erfarenheter under 60- & 70-talens Sverige.

Det har fällts en del kommentarer kring denna underbara serie men de har i stort sett fokuserats kring seriens detaljer. Antingen ros om seriens ihärdiga och välkonstruerade miljöer, eller ris åt vissa detaljers anakronism. Nostalgi versus anomali. Men dessa detaljfokuseringar tappar essensen hos Birros & Marcimains ”Upp till kamp!”. Den handlar inte endast om nostalgi, som jag tidigare misstagit mig. Och den handlar säkerligen inte om att ta hänsyn till anakronismerna, som faktiskt i kontexten är obetydliga.

Det första avsnittet är filmat i svart-vitt och sätter prägeln väldigt högt. Den slog mig rakt i ansiktet! Så här gör inte svenskar serier. Va? Men jo då. Kvalitén är förvånadsvärt stor och det kan vi tacka mer av kreativitet och slit än producentkapital. Helt plötsligt rycks jag upp ur en misantropisk kärpöl som dömt ut svensk film för alltid. Jag vet inte hur jag skall utrycka mig, men det var en stor upplevelse. Nog om detaljkommentarer! Jag känner igen mig i huvudkaraktärens (Tommys) flyktvilja – ”Fuck Sweden!” – och de ständigt förrädiska Socialdemokraterna. Birro levererar gång på gång.

Det andra avsnittet introduceras krönikan med färg en cirka halvtimme in i avsnittet, och nu handlar det mer om USA:s krig i Vietnam och DFFG (De Förenade FNL-grupperna). Man får bland annat se desertören eller hjälten Samuel Johnson på ett DFFG-möte. Huvudkaraktären har också kommit tillbaka till Sverige efter sin tillflykt till USA och det bådar karaktärskonflikter. Här höjs skådespelarnas kreativitet ännu ett steg och missbruket av droger tar ett starkare grepp i storyn. Detta avsnitt lyckas på ett effektivt sätt fånga tittaren efter det första utan att falna i dess skugga, ännu ett tecken på Birros och Marcimains och skådespelarnas kreativitet i serien.

Det tredje avsnittet handlar om några år fram i tiden där Tommy går på nykterhetsmöten, och dessutom trampas med fackpamparnas konflikt med sina arbetare de skall representera. Här kommer storyn in på en ännu intressant poäng – nämligen fackets medlöparroll. Även demokratiska möjligheter och friheter tas upp i och med Hagahuset, dessutom virrpannor som de stalinistiska ”errarna”. Här är det precis det som jag trodde ”Upp till kamp!” inte var, en berättelse som både ger upplysning och kreativitet.

Det fjärde avsnittet ramar in berättelsen. Den är både tyngre och svårare. Detta avsnittet handlar i stort sett om svek i olika former. Hur Socialdemokrater utför åsiktsregistrering och hur partnern sviker löften och familj. Mer tänker jag inte beskriva och lämnar det till tittarna själva.

Slutledningsvis så tycker jag att serien ”Upp till kamp!” i stort sett blivit orättvist porträtterad. Den är först och främst ett drama, en berättelse om människoliv och deras erfarenheter under en tumultad tid. Det är detta som gör att några anakronismer blir obetydliga i sammanhanget. Den annars utmärkta regiseringen, musiken och fotot med alla sina detaljer är rent ut sagt konstnärligt, men den är inte bara ett nostalgiskt konstverk utan också en upplysning på många punkter. Om Socialdemokrater, facket, stalinisterna, drogerna, musiken och att det faktiskt fanns en annan vänster än dogmatismen. Det sista avsnittet ramar in vänsterns ideologiska vinningar under 60- & 70-talet med att visa hur SAF medvetet går till ideologisk offensiv. En nyliberal offensiv som idag sitter på tronen.

SVT: Upp till kamp!, avsnitten (del 1-4)
Media: DN, Metro krönika, AF

Det här inlägget postades i Kultur. Bokmärk permalänken.

Kommentera

