30 november: Polisvåld mot antifascister

Här följer en rapport från en REVO-medlem som deltog i torsdagens motdemonstration angående nazisternas marsch för att hedra Karl Xll. Återigen sattes Norrmalmspiketens värsta rötägg in för att försvara nazisterna och för att misshandla antirasistiska ungdomar.. 

Cirka 200 antifascister hade samlats på Östermalms torg i centrala Stockholm
för att stoppa nazisternas tågmarsch genom stan. Enligt Nazistsidan Info 14
var Nazisterna omkring 180 st. Antifascisternas tåg startade ca 19.30. Det
var fullt med poliser i hela Stockholm och dom fokuserade främst på att
stoppa antifascisterna. Vid Berzelii Park stormade kravall och civilpoliser
demonstranterna som gick längst bak i tåget med våldsamma batongslag.

Jag själv som gick en bit ifrån tåget och skulle fotografera blev attackerad
av en kravallpolis som slog mig på benet när jag försökte fly. Två poliser
drog bort mig en bit och tryckte mitt huvud mot en vägg varpå en tredje
polis kommer fram och drar mig i håret.

– Titta på den här söta röda horungen sa polisen flera gånger medan han drar
hårdare och hårdare i mitt hår.
– Du kommer inte få det lätt ikväll. Du och jag ska ha det lite mysigt
upprepande han flera gånger.
– Jag tycker ínte att du ska röra mig säger jag.
Då slår han mig i huvet och säger till dom andra poliserna att ta hand om
mig varpå dom slår mej med batongerna i ryggen.

Ca tio minuter senare hur man glasrutor som går sönder. Då släpper poliserna
mig för att springa dit och jag flyr från platsen.

Det här inlägget postades i Antifascism, Rapport. Bokmärk permalänken.